Thursday, 25 Apr 2024

Naukowcy tworzą sztuczne życie w laboratorium

Życie syntetyczne zostało stworzone w laboratorium w dziele pomysłowości, która przesuwa granice zdolności ludzkości do manipulowania światem naturalnym.

Craig Venter, biolog, który kierował wysiłkami zmierzającymi do zmapowania ludzkiego genomu, powiedział wczoraj, że wyprodukowano pierwszą komórkę kontrolowaną w całości przez instrukcje genetyczne stworzone przez człowieka.

Syntetyczna bakteria, nazywana Synthia, została okrzyknięta jako skokowa zmiana w inżynierii biologicznej, umożliwiająca tworzenie organizmów o wyspecjalizowanych funkcjach, które nigdy nie mogły ewoluować w naturze. Zespół Instytutu J. Craiga Ventera w Rockville w stanie Maryland bada, w jaki sposób technologia może dostarczyć mikrobów, które wytwarzają szczepionki, oraz glonów, które zamieniają dwutlenek węgla w biopaliwa węglowodorowe.

Osiągnięcie wzbudziło jednak obawy natury etycznej. Krytycy wezwali do ściślejszej regulacji, powołując się na potencjał bioterrora lub „bioerroru”, który mógłby zagrozić zdrowiu lub środowisku.

Dr Venter, który od dziesięciu lat pracuje nad życiem syntetycznym, powiedział The Times: „To nasz ostateczny triumf. To pierwsza syntetyczna komórka. Po raz pierwszy zaczęliśmy od informacji w komputerze, wykorzystaliśmy cztery butelki chemikaliów do zapisania miliona liter oprogramowania DNA i rzeczywiście uruchomiliśmy je w żywym organizmie.

„Chociaż jest to krok niemowlęcia, umożliwia zmianę filozofii, zmianę myślenia, zmianę narzędzi, które mamy. Ta komórka, którą stworzyliśmy, nie jest cudowną komórką, która jest przydatna do niczego, to dowód koncepcji. Ale dowód koncepcji był kluczowy, w przeciwnym razie jest to tylko spekulacja i science fiction. To prowadzi nas przez tę granicę, do nowego świata ”.

Julian Savulescu, profesor etyki praktycznej na Uniwersytecie Oksfordzkim, powiedział: „Venter skrzypi, otwierając najgłębsze drzwi w historii ludzkości, potencjalnie zaglądając w jego przeznaczenie. Zmierza do roli boga: tworzenia sztucznego życia, które nigdy nie mogłoby istnieć w sposób naturalny. Potencjał jest w dalekiej przyszłości, ale rzeczywisty i znaczący. Ale ryzyko jest również niezrównane ”.

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Science naukowcy sporządzili syntetyczną kopię genomu bakterii Mycoplasma mycoides. Dodano kilka „wodnych znaków” obojętnego DNA w celu odróżnienia syntetycznego genomu od wersji naturalnej.

Genom wytworzony przez człowieka przeszczepiono następnie do pokrewnej bakterii, Mycoplasma capricolum. To „ponownie uruchomiło” komórkę tak, że była kontrolowana przez syntetyczny genom, przekształcając ją w inny gatunek. Komórka od tego czasu dzieli się ponad miliard razy.

Paul Freemont, z Centrum Biologii Syntetycznej w Imperial College London, opisał to osiągnięcie jako „stopniowy postęp”. Powiedział: „Zastosowania tej technologii wspomagającej są ogromne”.

Inni jednak nie są przekonani. Ben Davis, który pracuje nad biologią syntetyczną na Uniwersytecie Oksfordzkim, powiedział: „Nadal uważam, że jesteśmy daleko od sztucznego życia. „Mógłbyś wziąć ten syntetyczny genom i pisać w nowych genach o znanych funkcjach, ale to nie różni się obecnie od biologii molekularnej”.

David King z grupy nacisku Human Genetics Alert wezwał do moratorium na podobne badania, a Pat Mooney z grupy ETC, która prowadzi kampanię przeciwko biotechnologii, powiedział: „To jest moment puszki Pandory. Wszyscy będziemy musieli poradzić sobie z skutkami tego niepokojącego eksperymentu. ”